Monday, July 25

Petua Menghilangkan Batuk Berkahak & Selsema Bayi / Kanak-Kanak

Aiman tengah batuk dan selsema sekarang ni. Dah pergi bawa ke klinik tapi keadaan masih sama. Pergi jer kerja tapi hati kat umah ingat anak tengah demam batuk selsema. Tak sanggup tengok bila dia batuk yang non stop tuh..bergelombang dada dia. Batuk sampai muntah2. Tapi bagi aku baik dia muntah sebab bila muntah segala kahak-kahak tuh keluar. Aku nak try satu petua nih untuk hilangkan batuk dan selsema.

Bahan utama daun kaduk. Kebetulan rumah aku ada daun kaduk ni. Tumbuh dengan menjalarnya melilit sana sini. Aku pikir dah nak buang jer daun ni sebab bila dia menjalar abis pokok lain mati. Mujur tak buang ada gunanya...

Rupa daun kaduk yang seakan akan daun sirih. Aku tak suka bau daun kaduk ni. Tapi bila buat MIANG KAM aku suka pulak makan. Sedap jer aku rasa. Eh dah lama tak buat MIANG KAM leceh banyak benda nak kena prepare. MIANG KAM ni makanan orang Thailand. Daun kaduk dimakan bersama dengan air gula merah, cili padi, udang kering, kacang tanah goreng, halia, limau nipis, bawang emm satu lagi kelapa goreng...pergghhhhh sedap!!!!

PETUA UNTUK BATUK DAN SELSEMA
Caranya ambil beberapa helai daun kaduk dan ramaskan daun tersebut yang dicampurkan dengan sedikit kapur sirih dan air. Kemudian lumurkan bahan tersebut di atas dada dan perut anak kita. InsyaAllah lendir kahak dan selsema akan keluar melalui najis ank kita. Selamat mencuba!!!!



sian anak ibu....

10 comments:

@e_da said...

bagus petua ko ni nanti leh aku cuba.. tak penah dgr la nor MIANG KAM.. kena rasa ni

sha a.s said...

thnx for da petua... :)

noor said...

ida> kena amik mood tuk buat heheheh..kakjan slalu buat nih

noor said...

sha> welcome..tlg bli kt jakarta ubt batuk hehehe

dwaty said...

semoga aiman cepat sembuh...

fazilzura said...

alahai sian nye... akil pun baru start batuk smlm

hafzan said...

ok ke petua ni?ada sape2 yang dah berjaya ker. anak u macamana

++Kerudung Ungu++ said...

thanx for the petua..:-)

nk try kat anaklah..ngah dmm btuk selsema..;-)

Amni Naeim said...

Salam

sy nk cadangkan 1 krim untuk hilangkan selsema dgn cepat...
kalu berminat baca kat sini

Kenapa Krim? Bukan ke dh byk ubt selsema kat pasaran?
Jawapannya: Sapuan lebih mudah terutamanya pada kanak-kanak dan bayi yang tidak sesuai minum ubat. Kesan mengantuk TIADA. Dengan sapuan ia mengurangkan kesan sampingan pada badan berbanding ubatan minum. lagipun kesannya FANTASTIC!!
https://www.facebook.com/VariousBrandOfProduct

atau hubungi saya SHARIFAH 0143388017

Amni Naeim said...

Salam

sy nk cadangkan 1 krim untuk hilangkan selsema dgn cepat...
kalu berminat baca kat sini

Kenapa Krim? Bukan ke dh byk ubt selsema kat pasaran?
Jawapannya: Sapuan lebih mudah terutamanya pada kanak-kanak dan bayi yang tidak sesuai minum ubat. Kesan mengantuk TIADA. Dengan sapuan ia mengurangkan kesan sampingan pada badan berbanding ubatan minum. lagipun kesannya FANTASTIC!!
https://www.facebook.com/VariousBrandOfProduct

atau hubungi saya SHARIFAH 0143388017

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

© Copyright Kantan Merah - Designed by Krafty Palette