Tuesday, February 28

Apa kaitan SAKIT TENGKUK dengan JEMUR BANTAL


pernah dengar tak
orang tua-tua kata kalau sakit tengkok atau bahu
disebabkan salah tido
pergi jemur bantal yang kita tido
lepas tu hempukkan bantal kat tempat yang sakit 
so 
aku pun nak trylah teori ni
aku ambil semua bantal dan  jemur
di tengah panas
bab yang menghempuk ni yang tak tahan
en somi dan aiman bukan main lagi suka terbahak-bahak
nak menghempuk ibunya
lama-lama bukan hempuk
tapi dah macam 
games acara balingan bantal
sabor ajelah!

 masalahnya sakit bahu aku masih tak hilang
mungkin tak kena gaya menghempuk
senang cerita 
sapu ajer dengan ....




tapi ada benarnya petua orang lama-lama
kebaikan menjemur bantal dan tilam 
dapat menghilangkan bau hapak 
habuk dan hama juga!








5 comments:

nur anis said...

tak pernah pulak saya dengar petua tu..huhu...

wahh..dah macam nak jual bantal pulak..

Innanie | Ariffin said...

saya tahu bab ni. sy pnh buat jugak. dulu mula2 sy pun heran, apa kaitannya kan. than sy mula baca & cari info. sebabnya ialah, kalau orang dulu, bantal kan guna kekabu. bantal yg guna kekabu tu bila dijemur, akan memerangkap panas dan bantal tu akan kembang, jadi kepanasan tu lah yg boleh mengendurkan urat tegang di leher. tp kalau bantal span, tak de efek katanya... *sya baca ni dkt fisioterapi book di library.pasal hal2 otot....

east said...

hahaha...petua ni mmg aku amalkan,,tp mujarabnye lambat..weh,jemur bile ni?kang ujan,,abes bantal..

ytekecik said...

biasa la orag tua².. y sbenarnya diaorg nk kita jemur bantal tu utk buang bau² yang masam.. lg pun mmg bgus la jemur bntal.. coz bila mlm nk tidur kite rasa selesa..
sakit tenguk tu mkne nyer kite ni tidur lasak..huhuhu.. sampai terkehel tengkuk... (^_^)

Kakzakie said...

Noor... kakak masih ikut juga tapi ialah sekadar mencuba tak salah sambil tu bolehlah jemur bantal kan...

Kelakar kakak bayangkan aiman dok hempuk mummy dia dengan bantal memanglah dia enjoy macam main-main...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

© Copyright Kantan Merah - Designed by Krafty Palette