Thursday, March 1

Nasi Hangit!!!!!!!!

Ada macam-macam cara yang boleh kita praktikkan bersama. Selalunya nasi hangit terjadi bila kita masak secara manual. Tapi berlainan dengan kes aku. Masak guna rice cooker pun hangit!!!!!!! 

Mari kita try...

Cara 1
Ambil dan basuhkan cili kering dalam dua tiga tangkai. Biarkan sahaja jangan dipotong dan terus masukkan ke dalam nasi biarkan seketika. Mungkin nasi tak pedas kot sebab chilinya kita tak potong.
Cara 2
Kita boleh letakkan garam di atas tudung periuk. Hmmmm yang ni sapa pandai chemistry mesti tau apa fungsi garam tersebut.

Cara 3
Boleh cuba ambil daun pisang dan letakkannya menutupi permukaan atas nasi.

Cara 4
Ambil kelapa parut kemudian kita buat macam rupa sup bunjut ADABI. Ambil kain putih pastu ikatkan kelapa tuh kemudian timbus dalam nasi.

Cara 5
Ambil beberapa cili padi basuh dan cucukkan ke dalam nasi macam mencucuk lilin besday kek okeh.

Cara 6
Boleh juga gunakan telur ayam kampung. Basuh bersih dan timbuskan ke dalam nasi. Agak-agaklah beberapa minit. JAdi telur separuh masak nanti hehehehe!

Cara 7 
Gunakan daunlimau purut. Racik-racik dan masukkan ke dalam nasi. Bau limau purut berlawan dengan bau hangit huhuhuhuhuhu.....

Cara 8
Ambilkan bawang merah buangkan kulitnya dan timbus ke dalam nasi...

Kesimpulannya: bahan-bahan yang digunakan semuanya agen penguat bau tuh!!!!
Selamat mencuba!


Tapi kes aku ni boleh ker???????????????????



petanda periuk nak rosak...waaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

5 comments:

Nazz@Purple said...

ye la kot..nak rosak rice cooker tu..ke msak nsi sikit sgt..

Nazz@Purple said...

ye la kot..nak rosak rice cooker tu..ke msak nsi sikit sgt..

@e_da said...

cuba awak praktikkan salah 1 cara di aats.. aduhai siannya periuk awak camanala mereka masak huhu

.: iEyLa :. said...

mak ieyla pon dh buang dah periuk die yg dlu..
kes mcm ni la..rosak..betulkn still jd cmni jgk..hihi

SumeSakan said...

hehehe..petanda duit nak keluar nih...ekekekeke

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

© Copyright Kantan Merah - Designed by Krafty Palette